Op bezoek bij Annemieke Bouman in de “high-tech” dorpsgarage aan de Maasdijk te Wijk en Aalburg, waar de Brabantse gastvrijheid en de gemoedelijkheid van ons familiebedrijf ‘Autobedrijf Wout Bouman’ nog heel gewoon zijn. Annemieke is samen met broer Ruud verantwoordelijk voor de verkoop, financiële administratie en de kwaliteit van het familiebedrijf te waarborgen
Annemieke woont in Den Bosch samen met haar partner Gabie maar volgend jaar weer in Altena. Annemieke kocht haar droomhuis aan de dijk in Wijk en Aalburg ‘precies wat ik zocht en lekker dicht bij het bedrijf’.
Ontspanning: Hardlopen op de Wijkse waard en wielrennen om mentaal en fysiek in balans te blijven.
‘Wanneer ik olie ruik voel ik mij thuis’
Op haar 14e jaar heeft Annemieke al een bijbaantje met het poetsen van de garage, op haar 16e maakt ze de stap naar de receptie en op haar 18e brengt ze de klanten naar huis. Studeert af bij het familiebedrijf Pon, waar klantenbinding en merkbeleving een hot item zijn bij het Porsche brand. Gaat daarna een paar jaar aan de slag bij Hulphond als fondsenwerver en organiseert mede het jaarlijks evenement. Daarna in de sales bij Nespresso: ‘ Echt een super tof bedrijf! Een uitdaging om klanten te werven en te behouden, daar heb ik echt leren onderhandelen. Persoonlijk had ik nog even zo door willen gaan. Maar mijn broer Ruud vraagt me naar huis te komen.’
Werken bij de ‘High Tech’ Dorpsgarage: Ons familiebedrijf
‘Pa is 70 en wil een stapje terug gaan doen, net als mijn moeder die de administratie runt. Nu kan ik nog meekijken in de keuken en is er tijd om in de luwte te werken en te leren van hen beiden. Samenwerken met mijn broer Ruud en onze vakkundige medewerkers, sparren over de toekomst met broer Frank ik heb er zin in! De kwaliteit behouden ende kennis te delen met andere vakgenoten. Met de allernieuwste apparatuur, ons diagnostisch centrum lijkt wel een ziekenhuis, de klant ontzorgen, door de dienst te leveren waarom hij vraagt. Groter worden is geen optie, dan komen er lagen en dat willen we niet. Ons team moet voelen als een warm bad, samen er een 2.0 bedrijf van maken, daar gaan we voor!’
Kennisdelen en samenwerken, als verdienmodel
‘Ons bedrijf is echt een voorbeeld van hoe kennisdelen kan leiden tot samenwerken en een nieuw verdienmodel. Mijn vader en mijn broer Frank schreven vroeger alles op, om hun kennis te delen met monteurs wanneer een zelfde probleem zich aandiende. Inmiddels zijn die verhalen van vader Wout geëvolueerd naar een eigentijds blog en deze zijn weer verwerkt in een 2.0 database, waar foto’s en video’s de verhalen aanvullen. Via de webshop met reparatiekid, kunnen de collega’s de onderdelen bestellen of brengen de auto naar ons en wij leggen die aan het infuus in ons diagnostisch centrum.
Hierdoor hebben we mooie contacten met andere bedrijven gekregen.’