Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Martine Beijer

Eigenaar Aquarius Sanitair

De liefde voor installatietechniek is Martine met de paplepel ingegoten. Hoewel ze zo bij het bedrijf van haar vader Aquarius Installatietechniek aan de slag kan gaan, begint ze het liefst haar eigen bedrijf. En dat wordt Aquarius Sanitair in Sleeuwijk. Niet alleen de inwoners van het Land van Heusden en Altena hebben Martine inmiddels leren kennen als een bevlogen ondernemer. Want door mee te werken aan het programma De Grote Woonwens van RTL4 zette zij zichzelf en haar bedrijf landelijk in de kijker. Inmiddels bestaat ‘Team Aquarius Sanitair’ naast Martine uit vier jonge, betrokken en professionele medewerkers.

HAAR KRACHTVoor Martine en haar team is eigenlijk maar één ding echt belangrijk: hun klanten de maximale service bieden. Ze mag in dit verband Steve Jobs, oud-topman van Apple graag aanhalen: “The only way to do great work, is to love what you do.” En dat is volgens Martine de basis van het succes van haar team. “Wij hebben allemaal passie voor ons vak, hebben kwaliteit hoog in het vaandel, een goed oog voor vormgeving én zijn creatief in het bedenken van oplossingen. Doordat onze klanten één aanspreekpunt hebben van de aankoop tot de ingebruikname, neem je ze een stuk zorg uit handen. Bovendien leer je de klanten zo beter kennen, waardoor je ook beter kunt inspelen op hun wensen.” Gewoon de beste kwaliteit bieden. Zo simpel is het volgens Martine. En daarom krijgen alle klanten ook vijf jaar garantie op hun badkamer. En dat alles bleef niet onopgemerkt: Finalist Dutch Kitchen & Bathrooms (2015), winnaar Axor Crazy Design Competitie (2015), Intallaward aanmoedigingsprijs meiden en techniek (2014), winnaar Jonge Woonondernemer van het Jaar (2012) en zo kunnen we nog wel even doorgaan….

MAATSCHAPPELIJK BETROKKEN Jaren nadat Martine haar opleiding bij ’t Gilde in Gorinchem had afgerond, keerde ze terug. Op dat moment deed geen enkel meisje daar meer een technische studie. “Ik ben vanaf het allereerste begin betrokken geweest bij een brainstorm met de school, ouders, oud-leerlingen en het bedrijfsleven. En dat begint met het creëren van een veilige omgeving voor meisjes op een school die bijna alleen uit jongens bestaat. We bedachten de meidenkantine, waar een meisje zich even rustig terug kan trekken. Hoe minder deze wordt gebruikt, hoe beter je het als school doet.” Daarna is het werven geblazen! In samenwerking met basisscholen in de omgeving worden meisjes uit groep 7 en 8 geënthousiasmeerd om naar de Meidendag van ’t Gilde te komen. Martine: “We willen ze vooral laten zien dat je van techniek niet altijd vieze handen krijgt, dat design en inzicht heel belangrijk zijn en dat er veel carrièrekansen zijn. Er zitten nu achttien meiden op ’t Gilde. Vanaf de eerste pennenstreek heb ik er mijn ziel en zaligheid ingelegd. En hoewel ik het zelf nu wat rustiger aan ga doen, ben ik er nog steeds ongelofelijk trots op.” Voor het Landelijk Expertisebureau Meisjes in de Techniek houdt ze op middelbare scholen in heel Nederland een wervend verhaal over hoe inspirerend techniek is. “Ik laat als rolmodel zien dat techniek ook voor vrouwen een heel aantrekkelijk beroep is, waarbij je ook heel vrouwelijk kan zijn. Daar haal ik veel energie uit.”

INSPIRATIEBRON Martine is ervan overtuigd dat alleen door constant te reflecteren op wat je doet en daarbij vooral niet naar je eigen branche te kijken, de sleutel van het succes van haar bedrijf is. “De nieuwe manier van ondernemen is voortdurend zoeken naar waar je eigen kracht en die van je collega’s ligt. Dat doen we in alle facetten van onze bedrijfsvoering. Kijk maar eens naar onze Facebook pagina. Communiceren branchegenoten per mail? Wij maken een WhatsApp groep aan zodra we een project beginnen. Klanten kunnen direct iedere vraag stellen en alle betrokken collega’s kunnen meteen reageren.”

OVER VIJF JAAR… “Ik heb duizend-en-één ideeën die constant opborrelen. Daarom weet ik ook niet precies wat ik over vijf jaar doe. Techniek stroomt door mijn bloed en ik wil vooral laten zien hoeveel creativiteit je kwijt kunt in techniek. In die mannencultuur is de kracht van vrouwen dat ze technische kennis met creativiteit combineren. Daarom vindt ik het ook belangrijk om een mix van mannen en vrouwen in mijn eigen team te hebben. En ik geloof echt in de jeugd. Mijn oudste collega is 28, mijn jongste 23. Ook dat is bijzonder in onze branche. Ik geloof écht in wat we doen en ben apetrots op wat we al hebben bereikt.”