Skip to content Skip to sidebar Skip to footer

Lida Spuijbroek

Lida Spuijbroek – directeur van het Willem van Oranje College in Wijk en Aalburg

De leerlingen die haar genomineerd hebben, noemen haar doortastend en flexibel. ‘Ze heeft altijd een luisterend oor, staat open voor onderwijsvernieuwingen en zoekt de samenwerking met het bedrijfsleven, de gemeente, hulporganisaties etc. Ze kan zakelijk naar dingen kijken, maar blijft toch de mens Lida. Ziet er altijd tiptop uit, make-upje en matchende kleding’.
Lida Spuijbroek is niet gewend om in de schijnwerpers te staan en wordt een beetje verlegen van de nominatie. “Leiderschap is de kunst om anderen te laten stralen. Ik doe gewoon mijn werk.”

Haar kracht 
Lida Spuijbroek is regisseur, zowel bij het amateur toneelgezelschap waar ze lid van is als op school. “Ik laat graag mensen schitteren, musicalsterren en leerlingen. Mijn deur staat altijd open, letterlijk en figuurlijk. Er ligt geen drempel. Ik kan goed luisteren, ben duidelijk, creatief en een verbinder. Soms is er gedoe op school. Dan nodig ik de leerlingen en eventueel hun ouders uit om te praten. In 100% van de gevallen wordt de kwestie goed opgelost. Verder kan ik mensen inspireren en motiveren. Ik zie dat collega’s ideeën van mij oppikken. Ten slotte denk ik liever in oplossingen dan dat ik over problemen praat.”

 

Inspiratiebron 
Wie háár motiveren en inspireren zijn de leerlingen. “Daar doe je het allemaal voor. Ik ben veel en graag in gesprek met ze. Ze komen ook naar mij toe, niet alleen voor een berisping, maar ook om ideeën en projecten te bespreken. Ik wil de kinderen behalve theoretische kennis voldoende bagage meegeven voor hun vervolgopleiding en maatschappelijke carrière. Normen en waarden zijn bij ons op school belangrijke pijlers. We praten er veel over in de klas en hebben aandacht en zorg voor elkaar. Brugklassers moeten zich vooral snel thuis voelen.”

 

Maatschappelijk betrokken 
Een voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen op ‘Het Willem’ is het vernieuwde examenprogramma voor de beroepsgerichte vakken. Lida: “Samen met bedrijven uit de regio kijk ik naar de behoefte die er bestaat in de markt. Is er een tekort aan schilders, loodgieters of verplegend personeel, dan maken we keuzeprofielen aan waar kinderen zich voor kunnen inschrijven als ze dat leuk vinden. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Leerlingen kunnen ontdekken of het beeld dat ze hebben over het beroep in de praktijk klopt en bedrijven kunnen straks beschikken over goed opgeleid personeel. Verder werken we nauw samen met de politie en organiseren we regelmatig voorlichtingsavonden over zaken als drugs en alcohol. Als gemeenschap willen we ons sterk maken voor de jeugd.”

 

Over 5 jaar 
Na 14 jaar docente Engels en Nederlands te zijn geweest is Lida Spuijbroek (48) sinds 2004 directielid en vanaf 2009 directeur van het Willem van Oranje College. “Over vijf jaar hoop ik nog steeds verbonden te zijn aan deze school, maar wel in een andere rol. De verantwoordelijkheid voor projecten komt dieper in de organisatie te liggen. Ik houd de regie in handen, maar zal minder sturen. Het is geen kwestie van los laten, maar van anders vasthouden. Mensen kunnen meer dan ze denken.”

 

Lida Spuijbroek – directeur van het Willem van Oranje College in Wijk en Aalburg

De leerlingen die haar genomineerd hebben, noemen haar doortastend en flexibel. ‘Ze heeft altijd een luisterend oor, staat open voor onderwijsvernieuwingen en zoekt de samenwerking met het bedrijfsleven, de gemeente, hulporganisaties etc. Ze kan zakelijk naar dingen kijken, maar blijft toch de mens Lida. Ziet er altijd tiptop uit, make-upje en matchende kleding’.
Lida Spuijbroek is niet gewend om in de schijnwerpers te staan en wordt een beetje verlegen van de nominatie. “Leiderschap is de kunst om anderen te laten stralen. Ik doe gewoon mijn werk.”

Haar kracht
Lida Spuijbroek is regisseur, zowel bij het amateur toneelgezelschap waar ze lid van is als op school. “Ik laat graag mensen schitteren, musicalsterren en leerlingen. Mijn deur staat altijd open, letterlijk en figuurlijk. Er ligt geen drempel. Ik kan goed luisteren, ben duidelijk, creatief en een verbinder. Soms is er gedoe op school. Dan nodig ik de leerlingen en eventueel hun ouders uit om te praten. In 100% van de gevallen wordt de kwestie goed opgelost. Verder kan ik mensen inspireren en motiveren. Ik zie dat collega’s ideeën van mij oppikken. Ten slotte denk ik liever in oplossingen dan dat ik over problemen praat.”

Inspiratiebron
Wie háár motiveren en inspireren zijn de leerlingen. “Daar doe je het allemaal voor. Ik ben veel en graag in gesprek met ze. Ze komen ook naar mij toe, niet alleen voor een berisping, maar ook om ideeën en projecten te bespreken. Ik wil de kinderen behalve theoretische kennis voldoende bagage meegeven voor hun vervolgopleiding en maatschappelijke carrière. Normen en waarden zijn bij ons op school belangrijke pijlers. We praten er veel over in de klas en hebben aandacht en zorg voor elkaar. Brugklassers moeten zich vooral snel thuis voelen.”

Maatschappelijk betrokken
Een voorbeeld van maatschappelijk verantwoord ondernemen op ‘Het Willem’ is het vernieuwde examenprogramma voor de beroepsgerichte vakken. Lida: “Samen met bedrijven uit de regio kijk ik naar de behoefte die er bestaat in de markt. Is er een tekort aan schilders, loodgieters of verplegend personeel, dan maken we keuzeprofielen aan waar kinderen zich voor kunnen inschrijven als ze dat leuk vinden. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Leerlingen kunnen ontdekken of het beeld dat ze hebben over het beroep in de praktijk klopt en bedrijven kunnen straks beschikken over goed opgeleid personeel. Verder werken we nauw samen met de politie en organiseren we regelmatig voorlichtingsavonden over zaken als drugs en alcohol. Als gemeenschap willen we ons sterk maken voor de jeugd.”

Over 5 jaar
Na 14 jaar docente Engels en Nederlands te zijn geweest is Lida Spuijbroek (48) sinds 2004 directielid en vanaf 2009 directeur van het Willem van Oranje College. “Over vijf jaar hoop ik nog steeds verbonden te zijn aan deze school, maar wel in een andere rol. De verantwoordelijkheid voor projecten komt dieper in de organisatie te liggen. Ik houd de regie in handen, maar zal minder sturen. Het is geen kwestie van los laten, maar van anders vasthouden. Mensen kunnen meer dan ze denken.”